Etanoli
Etanoli on se kemikaali oluessa ja viinissä, joka riittävästi nautittuna tuo meille hassun olon. Tämän lisäksi etanolia löytyy ensi vuoden alusta alkaen bensiinin sekoitettuna kaikilta Suomen huoltoasemilta. Uudessa E10-bensiinissä etanolia on 10%.
Etanolia valmistetaan maailmalla lähinnä Yhdysvalloissa maissista (50% maailman tuotannosta) ja Brasiliassa sokeriruo'osta (38%).
Etenkin maissista tehty etanoli on suoraan sanottuna järjetöntä. Jos kaikki USA:ssa viljelty maissi käytettäisiin etanolintuotantoon, sillä korvattaisiin n. 15% USA:n bensankulutuksesta. Maissin viljelyyn, kuljettamiseen ja muuttamiseen etanoliksi kulutetaan huimat määrät energiaa, niinpä maissietanolin EROEI on 2-0,5:1. Toisin sanoen sen tuottamiseen kulutetaan joissain tapauksissa enemmän energiaa kuin siitä saadaan. Samalla ruoaksi käytettävän maissin osuus laskee, joka johtaa ruoan hinnan nousuun. Sokeriruo'osta tehdyn etanolin EROEI on parempi, 10-8:1. Täytyy kuitenkin ottaa huomioon, että kyseinen kasvi soveltuu hyvin Brasilian ilmastoon ja EROEI on sitä huonompi, mitä huonompi ilmasto.
Etanolia voidaan myös tehdä muista kasveista, mutta tekniikka on vielä kehittymätöntä. Etanolin energiasisältö on puolet bensiinin vastaavasta, toisin sanoen etanolia pitäisi tuottaa kaksi kertaa enemmän kuin bensiiniä nyt. Siitä ei siis voi tulla bensiinin korvaajaa nykyisen kaltaisella kulutustahdilla.
Biodiesel
Biodieseliä voidaan valmistaa esim. rypsistä, soijasta tai palmyöljystä. Biodiesel kärsii samoista ongelmista kuin etanoli; sitä tuotetaan ruokakasveista, skaalautuvuus on heikko ja EROEI surkea. Jätteistä voidaan myös valmistaa biodieseliä, mutta skaala on vain liian pieni.
Paras EROEI saadaan palmuöljystä valmistetusta biodieselistä, erään laskelman mukaan 9:1. Öljypalmun viljely kuitenkin valtaa tilaa ruokakasvien viljelyltä ja - vaikka Neste Oil muuta väittääkin - sademetsiltä. Palmuöljyä käytetään enemmän - kysyntä kasvaa - tuotanto kasvaa - tuotantoon tarvittava viljelysmaa kasvaa.
Uusi idea on valmistaa biodieseliä levästä. Idea on kehittelyvaiheessa, mutta vaikuttaa suhteellisen lupaavalta. Ongelma on jälleen kerran skaala. Perinteistä öljyä tuotetaan niin valtavia määriä, että tuotannon korvaaminen lapsen kengissä olevilla ideoilla on lyhyellä aika välillä mahdotonta.
Sähköautot
Paljon hypetystä osakseen saaneet sähköautot tekevät tuloaan. Niissäkin on kuitenkin valtavia ongelmia vielä ratkottavana.
Suurin ongelmista lienee toimintasäde. Toimintasäteen surkeus johtuu akkuteknologian tasosta - siinä missä bensiinin energiatiheys on 50 MJ/kg, tämän hetken parhaimpien akkujen energiatiheys on 0,5 MJ/kg. Tarvitaan siis sata kiloa akkuja yhden bensiinikilon korvaamiseksi. Litium-ioni -akkujen teoreettinenkin energiasisältö on vain 3 MJ/kg. Kehitystä siis tarvitaan.
Sähköautojen käyttämä energia täytyy myös tuottaa jossain, niinpä sähköautot lisäävät sähkön kysyntää reilusti. Maailman 800 miljoonan auton korvaaminen sähköautoilla ei myöskään ole mikään helpoin ja halvin urakka. Varsinkaan kun ottaa huomioon kuinka paljon energiaa auton tekemiseen tarvitaan.
Todellisia ja helposti käyttöön otettavia liikennemuotoja, joilla pystytään öljyriippuvaisuutta vähentämään on jo tarjolla. Näitä on mm. joukkoliikenteen suosiminen, erityisesti raideliikenne tulee kokemaan renesanssin tulevina vuosina. Ehkä itse Warren "Omahan Oraakkeli" Buffett näki tämän viime vuonna ostaessaan USA:n toiseksi suurimman rautatieyhtiön ennätyssuuressa $34 miljardin kaupassa, kuka tietää.
Ihmiskunnan energiatehokkain tapa liikkua on muuten polkupyörä. Käytetty energia kilometriä kohden on kaikista liikkumismuodoista pienin - mukaan lukien kävely. Jos on mahdollista kulkea vaikkapa työmatkat pyörällä, niin suosittelen ainakin harkitsemaan. Halpaa, helppoa ja liikunnallista.
Suomalaiselle lukijakunnalle suunnattu blogisi on pahasti puutteellinen, koska et maininnut mitään puukaasusta. "Puukaasun aika" -kirjassa väitetään jopa, että suomi ei olisi itsenäinen maa ilman puukaasua.
VastaaPoista