Nykyisiin reaktoreihin uraani täytyy rikastaa eli polttoainekelpoisen isotooppi U235:n osuus täytyy nostaa tietylle tasolle, jotta ketjureaktio saadaan aikaan. Luonnon uraanista alle prosentti on U235:tä, loput U238:aa. IFR on hyötöreaktori eli se tavallaan itse rikastaa polttoaineensa luonnon uraanista. Osa stabiilista U238:sta muuttuu hyötöreaktorissa fissiiliksi plutoniumin isotoopiksi, joka haljetessaan tuottaa energiaa. Toisin sanoen käyttökelpoiset uraanivarat satakertaistuisivat IFR:n myötä tai käänteisesti - polttoaineen kulutus reaktoreissa vähenee 99%:lla. Pelkästään nykyiset ydinjätteet ja -asemateriaalit riittäisivät pyörittämään IFR-laitoksia mainiosti.
Reaktoriin kertyvät fissiotuotteet erotetaan käyttökelpoisesta polttoaineesta ns. pyroprocessing -menetelmällä reaktorin ohessa olevassa laitoksessa. Käyttökelpoinen polttoaine kerätään jätteen seasta talteen ja palautetaan reaktoriin. Jäljelle jäävät jätteet ovat radioaktiivisia vain 300 vuotta (vrt. nykyiset jätteet säteilevät satoja tuhansia vuosia).
Reaktori on myös suhteellisen turvallinen. Testilaitoksen jäähdytysjärjestelmä suljettiin eräässä kokeessa kokonaan, mutta kohonnut lämpötila johti vain ketjureaktion loppumiseen. Nykyisissä laitoksissa jäähdytyksen lopettaminen johtaisi reaktorin osittaiseen sulamiseen.
Lisää IFR:stä ja ydinvoimasta voi (ja kannattaa) lukea mm. näistä linkeistä:
http://planeetta.wordpress.com/2010/04/23/ydinvoimassa-viela-paljon-kehitettavaa/
http://planeetta.wordpress.com/2010/10/13/ifr-historiaa-vai-tulevaisuus/
http://yyyy.puheenvuoro.uusisuomi.fi/
Aiheeseen täytyy myös allekirjoittaneen tutustua enemmän.
Bill Clinton lopetti IFR-projektin vuonna 1994 "säästösyistä". Todellisuudessa projektin läpivieminen olisi maksanut vähemmän kuin projektin keskeyttäminen. Tämä varsin lupaava tekniikka ammuttiin siis alas poliittisista syistä (öljy-, kaasu- ja hiiliteollisuuden lobbaus?).
Ydinvoimaan liittyy paljon pelkoa, joka suurilta osin on aiheetonta, suorastaan valheellisen propagandan tulosta: GreenPeace valehtelee ydinvoiman vaaroista - Gaia-blogi. Ydinvoima on tilastojen valossa yksi turvallisimmista tavoista tuottaa energiaa. Hyvä vertaus on henkilöautot vs. lentokoneet; todennäköisyys kuolla lento-onnettomuudessa on paljon pienempi kuin auto-onnettomuudessa kuoleminen, silti lentämistä pelätään enemmän.
Näin öljyhuipun aikakaudella tällaista teknologiaa ei olisi varaa jättää käyttämättä, varsinkin jos IFR todella on niin lupaava kuin miltä se kuulostaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti