Tänä vuonna 40% Yhdysvaltojen koko maissisadosta kuluu bioetanolin valmistukseen. Yhdysvallat on maailman suurin maissin tuottaja, vuonna 2010 maailman tuotantoluvut näyttivät tältä:
- USA - 331 milj. t - 41%
- Kiina - 158 milj. t - 19%
- EU - 57 milj. t - 7%
- Brasilia - 56 milj. t - 7%
- Argentiina - 23 milj. t - 3%
Viime vuoden luvuilla laskettuna (331 * 0,4 =) 132 miljoonaa tonnia maissia kuluu USA:ssa etanolin valmistukseen. Samana vuonna etanolin tuotantomäärä oli 50 miljardia litraa - 314 miljoonaa barrelia.
Maissietanolin EROEI USA:ssa on 1,3:1 eli 50 miljardin litran tuottamiseen kuluu n. 38,5 miljardia litraa vastaava määrä energiaa. 40% maan maissista tuottaa 12,5 miljardia etanolilitraa vastaavan määrän energiaa. Barreleiksi muutettuna tämä määrä on vajaa 79 Mb. USA:n polttomoottorit kuluttavat polttonesteitä 9 Mb/d, maissietanolin "voitot" hupenevat siis vajaassa 9 päivässä.
Biopolttoaineiden tuotantoa USA:ssa tuetaan valtion toimesta, vuonna 2009 bioetanolitukiin kului 5 miljardia dollaria. Suurin yksittäinen syy tällaiselle toiminnalle on omavaraisuuden nostaminen. Yhdysvallat tuo 2/3 öljystään, mutta hiilen ja maakaasun suhteen tilanne on parempi. Niinpä osa kotimaisista energianlähteistä muutetaan bioetanoliksi, joka vähentää öljyn tuontia ja nostaa omavaraisuutta. Vuoden 2015 tuotantotavoitteeksi on asetettu 15 miljardia gallonaa, joka toteutuu n. 13% lisäyksellä.
Maissin nimellishinta on noussut 10 vuodessa lähes 400%. Ottaen huomioon, että 40% USA:n tuotannosta on 16% koko maailman tuotannosta, niin veikkasin etanolituotannolla olevan erittäin suuri vaikutus hinnan nousuun.
Järkevämpää taitaisi olla syödä maissit ja siirtää liikennettä raiteille. Mieluiten sähköistetyille sellaisille, joilloin liikenteen energianlähteeksi voisi käyttää esimerkiksi ydinvoimaa.
"The American dream" perustuu kuitenkin autolla sukkulointiin, joten tällaista ratkaisua tuskin on luvassa. Unelmistahan täytyy pitää kiinni, eikö?
Tuo 1,3'n ERoEI maalaisjärjellä ei ole mitään muuta kuin ruokamullan polttamista auton tankissa. Vaan mitäpä sitä ei tehtäisi Amerikkalaisen unelman ylläpitämiseksi? Tuo "omavaraisuuden" nostaminen tulee paljastumaan vikainvestointien äidiksi - mutta näin se vain on kun syy-seuraus -suhteet johtoporsaiden nykymaailmassa on ymmärretty ihan miten sattuu. Eikä kansalaisia pahemmin valaista monimutkaisista ongelmista - ei tuolla eikä täällä.
VastaaPoistaJoskus tulee kieltämättä pohdittua eikö päättäjien päässä oikeasti liiku mitään vai onko kyseessä jokin show..
VastaaPoistaYmmärretäänkö ja hyväksytäänkö tällaisten päätösten seuraukset etukäteen vai ollaanko niistä oikeasti täysin tietämättömiä?
Esim. oliko Kataisen kuuluisa "ei koske Suomea" tarkoituksellista tyynnyttelyä vai silkkaa tietämättömyyttä?
Pyöräliikenteen siirtäminen sähköistetyille raiteille USA:n kokoisessa maassa on olosuhteita ymmärtämätöntä viherhurskastelua ja epärealistinen toteutettava pientä mittakaavaa lukuunottamatta. Miksi aina kateellisena nälviä amerikkalaisten yritteliästä meininkiä?
VastaaPoistaJuhani
Olet oikeassa, kokonaisuudessaan epärealistinen toteutettava, mutta vähäkin auttaisi. Liikenteen riippuvuus polttonesteistä on ehkä suurin ongelma näin öljyhuipun aikakaudella.
VastaaPoistaSähköistetty raideliikenne on toimivaksi todettua ja tuttua teknologiaa, joka ei ole suoraan riippuvainen polttonesteistä.
Onnistumme tällä hetkellä hädin tuskin ruokkimaan 7 miljardia ihmistä. Väkiluku jatkaa kasvuaan ja samalla viljelysmaat käyvät yhä huonommiksi. Nyt tähän päälle koitetaan sitten ympätä vielä miljoonia polttomoottoreita - epärealistinen yhtälö tämäkin.
Nythän on niin, että mitä suurempi talous sitä monimutkaisemmaksi asiat käyvät kansalaisilleen. Tästä sitten seuraa hienoja tällaisia esim kuten USA:n energiapolitiikka.
VastaaPoistaNyt on käynnissä suuri jahti vihreiden energilähteiden perään globaalistikin ja yleensä tällaiset megatrendit johtavat peruuttamattomiin asioiden uudelleen järjestelyyn.
Numeroiltaan ja faktoiltaan hyvä teksti
- kiitos!